Où placer le curseur entre liberté académique et respect de l’autonomie des apprenants ? Est-ce que la neutralité est la seule attitude compatible avec l’éthique enseignante, ou bien est-il possible d’être un prof engagé ? C’est ce qu'on va voir dans cette vidéo.
🙏 Merci de votre soutien sur ces plateformes : 🙏- 😍 https://utip.io/philoxime- 😎 https://www.patreon.com/philoxime- 🙂 https://fr.tipeee.com/philoxime
⌛ CHAPITRES : 00:00 - Intro 00:46 - Quelques précisions 03:03 - Une neutralité enseignante ? 06:04 - Trois nuances 10:09 - Conceptothèque : 4 attitudes pour l'enseignant 14:19 - Et en pratique ?
📕 REFERENCES :
- Maxwell & Schwimmer (2016). Seeking the elusive ethical base of teacher professionalism in Canadian codes of ethics. Teaching and Teacher Education, 59, 468–80.
- Larmore (1996) The Morals of Modernity (Cambridge University Press).
- Baillargeon (2022) "Éduquer ou endoctriner? - L'école en 10 questions | Normand Baillargeon", https://www.youtube.com/watch?v=RHBYls0V9jY
- Journell (2011). Teachers’ controversial issue decisions related to race, gender, and religion during the 2008 Presidential Election. Theory & Research in Social Education, 39, 348–92.
- Goldston & Kyzer (2009). Teaching evolution: Narratives with a view from three southern biology teachers in the USA. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching, 46(7), 762–90.
- Niemi & Niemi (2007). Partisanship, participation, and political trust as taught (or not) in high school history and government classes. Theory & Research in Social Education, 35(1), 32–61.
- Pereira (2021) “« Maximiser l’objectivité et minimiser la neutralité » : du militantisme en sciences sociales”, https://theconversation.com/maximiser-lobjectivite-et-minimiser-la-neutralite-du-militantisme-en-sciences-sociales-156159
- Maxwell (2022) “Teacher Neutrality, Pedagogical Impartiality and Democratic Education”, Cambridge Handbook of Democratic Education, 2022.
- Agostinone-Wilson (2005). Fair and balanced to death: Confronting the cult of neutrality in the teacher education classroom. Journal for Critical Education Policy Studies, 3(1), 1–17. Kelly, T. E. (1986). Discussing controversial issues: Four perspectives on the teacher's role. Theory & Research in Social Education, 14(2), 113–38.
- Rockenbach et al. (2020a) https://www.washingtonpost.com/politics/2020/03/02/conservative-faculty-appear-influence-their-students-more-than-liberal-professors-do/
- Rockenbach et al. (2020b) “Navigating Pluralism: How Students Approach Religious Difference and Interfaith Engagement in Their First Year of College”, IDEALS project, https://www.nebrwesleyan.edu/sites/default/files/inline-files/navigating-pluralism.pdf
©️LICENCES : Hiding around the corner by Marc Robillard (from Artlist) Harris Heller - Would you Kindly Icons by freepik from flaticon vectors from freepik.com
🙏🏾 REMERCIEMENTS : Merci à Pierre-Etienne Vandamme pour sa collaboration à l'écriture de cette vidéo. Merci à nos relecteurs : Florian Cova, Olivier Saertenar, Vincent Aubert et Hervé Pourtois. Merci à l'UCLouvain pour son soutien (cette vidéo a été réalisée dans le cadre du cours de Fondement de la Neutralité).